Stærk trend for outdoor i 2019

Nu har IRM opgjort udviklingen for outdoorreklame i 2019. Og det blev endnu et rigtigt godt år for mediegruppen, som fik en fremgang på 7,3% i forhold til 2018. Den samlede omsætning gik op til 524 millioner DKK.

Siden 2018 har IRM hvert kvartal offentliggjort statistik over omsætningen i udendørsreklamer. Når IRM nu sammenfatter 2019, kan det konstateres, at første halvår blev meget stærkt, men at væksten blev noget dæmpet i andet halvår.

- Udviklingen i outdoorreklame støttes af digitaliseringens muligheder og en positiv international trend for mediagruppen. I forhold til gennemsnittet for Norden har outdoor fortsat en lidt mindre markedsandel i Danmark, kommenterer Madeleine Thor, Adm. Direktør på IRM.

Siden 2018 har IRM udarbejdet den officielle nettostatistik over reklameinvesteringer i Danmark, Sverige og Norge. For IRM er outdoor-målingen et første skridt. Håbet er både at kunne rapportere nye kategorier, og at flere medier vil rapportere med højere frekvens.

- IRM er glade og stolte over at være lykkedes med denne kvartalsmåling for outdoor-branchen. Vores håb er, at mange flere mediekategorier fremover kan rapporteres kvartalsvis, så vi dermed kan tilbyde annoncører, bureauer og medier mere detaljeret og kontinuerlig statistik om reklamemarkedets udvikling, afslutter Thor.