Det danske reklamemarked 2020: Det dårligste år for annonceomsætning siden finanskrisen
IRM har i dag offentliggjort undersøgelsen om det danske reklamemarked 2020.
Reklameomsætningen i 2020 har været stærkt påvirket af pandemiens følgevirkninger, og 2020 blev det dårligste år for annonceomsætning siden finanskrisen. Omsætningen er opgjort til 13,5 milliarder kroner, hvilket svarer til en tilbagegang på -4,4% i forhold til 2019.
Trods en negativ udvikling afviger resultatet positivt fra forventningerne i foråret 2020, da pandemien slog til og nedlukningen blev iværksat. På det tidspunkt var der tegn på et betydeligt mere dystert billede af udviklingen. Offentlig støtte og økonomisk stimulans, forbrugernes større medieforbrug og e-handel samt en hurtig omstilling til digitale reklameformer er forklaringer på, at tilbagegangen ikke blev så stor som frygtet i foråret 2020.
Rapporten kan købes ved at kontakte Danske Medier eller via abonement hos IRM.